Normalt bruger jeg denne blog til at tale om tekniske detajler, nye produkter og ideer om hvordan du kan anvende teknologi.

Denne post er af mere personlig art.

Du ved måske at jeg har tilbragt 10 år i Redmond, blandt andet som produktplanlægger på Windows Server. Den 11. september 2001 var jeg på vores kontor i Garden City, New Jersey for deltage i teknisk træning. Jeg var fløjet til NY dagen før, og sammen med en række kolleger sad jeg og diskutere Client/Server problematikker da vores mobiltelefoner begyndte at beepe omkring kvart i 9 (lokal tid).

En foreslog at vi skulle gå ud i cafe området og tjekke på CNN, han fortalte at et lille privatfly var fløjet ind i de ene af de to tårne.

Vi nåede at se United Airlines Flight 175 flyve ind i det anden tårn.

Nu vidste vi alle at det ikke længere var et uheld og vi blev hurtigt klar over at det ikke var ”et lille privatfly”, men to relativt store passagerfly, fyldt med passagerer og brændstof.

Jeg tilbragte resten af morgen med at ringe hjem til min familie, som var i Bellevue og efterfølgende til vores rejsebureau, for at finde ud af hvad jeg skulle gøre.

Det første jeg fandt ud af var at alle flyafgange var aflyst. Det hotel. Jeg var tjekket ud af om morgenen, var fyldt og rejsebureauet brugte resten af formiddagen med at finde et hotel, jeg kunne være på indtil videre.

Jeg endte på et ny istandsat hotel i Newark, NJ hvor jeg kunne tjekke ind samme aften. Da jeg næste morgen åbnede gardinerne opdagede jeg at jeg kunne se de brændende rester af tvillingetårnene fra mit værelse.

De efterfølgende 5 dage gik med at ringe hjem, ringe til rejsebureaet for at finde ud af hvordan og hvornår jeg kunne komme hjem. Hver dag var det samme besked. ”Der er ingen fly, men måske i morgen.”

Hver dag bragte den samme usikkerhed, samtidig med at ingen vidste hvad der ville ske, præsident Bush havde intet sagt og alle var bekymret for at han ville ”trykke på knappen” og kaste verden ud i en 3. verdenskrig. Usikkerheden gjorde det svært at være så langt væk fra min familie, både den i Bellevue og den i Danmark.

Efter tre dage begyndte jeg at undersøge andre muligheder, med både busser og tog var fuldstændigt optaget. På femtedagen (fredag morgen) besluttede jeg at tjekke biludlejningsfirmaerne i de to lufthavn (Newark og La Guardia). I Newark var der bid, Avis havde en bil, jeg kunne køre hjem til Seattle. De næste 4 dage og over 4500 km tilbragte jeg i en bil.

Bing Map

Alle jeg arbejdede sammen med i Redmond var berørt af begivenhederne den dag. Jeg havde kolleger, der var til møder i Texas og mange andre steder i USA, som enten blev indtil flytrafikken igen begyndte eller gjorde som jeg og kørte hjem.

Jeg har amerikanske venner, der mistede kolleger eller familie ved angrebet.

Den 11. september 2001 mistede den amerikanske befolkning sin uskyld. Jeg vil altid huske den dag og tiden omkring den.